EQF Level 7
Kurikulum za specijalističku edukaciju iz seksualnog zdravlja, terapije i savjetovanja
Uvod i ciljevi edukacijskog programa
Specijalistička edukacija iz seksualnog zdravlja, terapije i savjetovanja predstavlja sveobuhvatan edukacijski program koji omogućava stručnjacima sticanje specijaliziranih znanja, terapijskih vještina i etičkih kompetencija potrebnih za rad s pojedincima, parovima i grupama u oblasti seksualnog zdravlja.
Edukacijski program osmišljen u skladu s najvišim evropskim i svetskim standardima u oblasti seksualnog zdravlja, terapijske prakse i savjetodavnog rada (HDST1, EFS2 i WAS3 ), te je usklađen s Evropskim kvalifikacijskim okvirom (EQF, Level 7), Evropskim kreditnim sistemom za strukovno obrazovanje i osposobljavanje (ECVET/ECTS), te preporukama vodećih međunarodnih organizacija u oblasti seksualne terapije, zdravlja i ljudskih prava.
Edukacija integriše biološke, psihološke, društvene i kulturne faktore koji oblikuju seksualnost i seksualno zdravlje, a posebna pažnja posvećena je:
– Razvoju integrativnog i multidisciplinarnog pristupa
– Etici i pravnim aspektima u radu s klijentima
– Savremenim terapijskim tehnikama i istraživačkim metodama
– Prevenciji i edukaciji o seksualnom zdravlju
Edukacijski program koncipiran je tako da obuhvata teorijsku podlogu, praktične vježbe, klinički rad pod supervizijom i istraživačke aktivnosti. Program se temelji na savremenim znanstvenim spoznajama, a posebna pažnja posvećena je etičkim i pravnim aspektima rada u oblasti seksualnog zdravlja.
Glavni cilj programa
Osposobiti stručnjake za profesionalni i etički rad u oblasti seksualne terapije i savjetovanja, omogućavajući im da efikasno odgovore na složene izazove vezane za:
– seksualno zdravlje,
– rodni identitet i seksualnu orijentaciju
– seksualne disfunkcije,
– partnerske odnose i dinamiku seksualnosti,
– seksualne traume i posljedice nasilja i zlostavljanja djece i odraslih
– Pravni i sociokulturni aspekt seksualnog zdravlja
– te etička pitanja.
Program priprema polaznike za rad u kliničkim, edukativnim i istraživačkim kontekstima, uz naglasak na cjeloživotno učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje i struktura edukacijskog programa
Edukacijski program “Seksualno zdravlje, terapija i savjetovanje” traje dvije godine (4 semestra), obuhvatajući ukupno 1800 sati učenja, što odgovara 60 ECVET/ECTS bodova.
Raspored sati:
- Kontakt sati (teorijska nastava, metodologija i istraživanje) → 800 sati
- Klinička praksa → 100 sati
- Supervizirana praksa i klinički rad: → 100 sati
- Procjena znanja i kompetencija (ispiti, umeni i pismeni prikaz, studije slučaja, praktična evaluacija) → 200 sati
- Lični rasti i razvoj → 100 sati
- Samostalno učenje (proučavanje literature, istraživanje, priprema zadataka) → 500 sati
🔹 Ukupan broj sati: 1800 → 60 ECVET/ECTS
(1 ECVET/ECTS = 30 SATI)
Program je fleksibilan i prilagođen potrebama polaznika, uz mogućnost prilagođavanja modula u skladu s raspoloživošću predavača, obavezama polaznika i organizacijskim resursima.
Programski sadržaj / Moduli
Uvod u seksualno zdravlje: seksologija, seksualna medicina, klinička seksologija i seksualna terapija
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Pročitaj više
Dinamika i procesi u partnerskim odnosima
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Seksualna anatomija i fiziologija, biološke osnove seksualnosti i psihologija ljubavi
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Spol, rod, seksualna orjentacija i seksualna ponašanja
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Razvoj rodnog identiteta, seksualne orjentacije i prirode dječije seksualnosti
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Uzimanje seksualne anamneze i prvi intervju
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Seksualnost od adolescencije do starije životne dobi
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Normalna seksualna želja i nedostatak želje
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Savjetovanje u području seksualnosti – intervencije
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Epidemiologija seksualnog zdravlja i uzroci seksualnih poremećaja
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Integrativne terapijske intervencije kod seksualnih poremećaja i mindfulness pristup
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija
Farmakoterapija i somatska terapija u kliničkoj seksologiji i Forenzička seksologija
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija
Individualna seksualna terapija i komorbiditet
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija
Seksualno nasilje i zlostavljanje djece i odraslih i Etička pitanja
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija
Završni ispit – integracija teorijskih i kliničkih kompetencija
5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija
Ishodi učenja u kognitivnom području
Po završetku edukacijskog programa, terapeuti i savjetnici će biti osposobljeni za:
a) Identifikaciju i razumijevanje širokog spektra seksualnih zdravstvenih pitanja – psihoseksualni razvoj, seksualne disfunkcije, seksualne varijacije i uticaj društvenih faktora.
b) Analizu i razumijevanje seksualnog ponašanja i stavova – kritičko procjenjivanje seksualnih ponašanja i uzroka seksualnih poteškoća.
c) Primjenu etičkih principa u praksi – profesionalna etika i prepoznavanje etičkih dilema.
Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina
Po završetku edukacije, terapeuti će razviti:
a) Razvoj terapijske alijanse i emocionalne svijesti – unapređenje komunikacijskih i interpersonalnih vještina.
b) Prepoznavanje i upravljanje kontratransfernim reakcijama – prilagođavanje jezika i terapeutskog stava klijentima.
c) Savjetodavne i terapijske vještine – izgradnja povjerenja i vođenje terapijskih procesa.
Ishodi učenja za vještine samoučenja/samoobrazovanja
Program osigurava polaznicima sposobnost za kontinuirano profesionalno usavršavanje kroz:
a) Primjenu tehnika i vještina seksualne terapije i savjetovanja – specijalizirane intervencije i metode.
b) Dizajniranje i provođenje edukacijskih programa – unapređenje seksualnog zdravlja i prevencija zlostavljanja.
c) Samostalno istraživanje i evaluaciju novih saznanja – kritička analiza literature i naučnih izvora.
Andragoški pristup i metode učenja
Program se realizira primjenom andragoških radnih načela (dobrovoljnost, primjerenost, ekonomičnost, postupnost…) te tradicionalnih i netradicionalnih metoda učenja i učenja, temeljenih na principu aktivnog učešća polaznika kroz iskustveno učenje, refleksivno i transformacijsko učenje. Kurikulum je strukturirano realiziran kroz sljedeće metode:
- Predavanja i prezentacije
- Diskusije i interaktivne radionice
- Rad u malim grupama i studije slučaja
- Uloge i simulacije (role-plays)
- Praktične demonstracije uživo
- Procjenu i samoprocjenu
- Seminari i reflektivne analize
Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, kreativnosti, sposobnosti analize i sinteze, te aktivnog sudjelovanja u edukacijskom procesu.
U skladu s problemskim pristupom u realiziranju andragoškog kurikuluma, realiziranje pojedinih modula podliježe mogućoj promjeni redoslijeda u skladu s potrebama sudionika (raspoloživost predavača, obaveze polaznika, mogućnosti realiziranja nastave u prostorima izvan Akademije i sl.).
Procjena znanja i kompetencija
Edukacijski program omogućava svakom polazniku da kroz različite metode evaluacije pokaže stečeno znanje i praktične vještine, uvažavajući individualne stilove učenja i područja za daljnji razvoj.
Metode procjene uključuju:
- Seminarske radovi, eseje, pisane zadatke
- Prezentacije i kliničke evaluacije
- Praktične vježbe i superviziju (praktikum)
- Pismene i usmene ispite
- Završni ispit – prikaz slučaja
Svaki modul u programu uključuje najmanje dvije tačke evaluacije, kombinirajući teorijske i praktične aspekte kroz različite procjene znanja i vještina.
Edukacija se, u pravilu, obavlja jednom mjesečno, produženi vikend (20 sati), sa ljetnom i zimskom pauzom.
Polaznici/e na kraju prve godine edukacije, odnosno na kraju drugog semestra pišu pismeni test znanja koji je uslov za nastavak edukacije.
Obaveze polaznika u edukaciji
Polaznici su dužni redovito prisustvovati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave, te ispunjavati sve zadatke i provjere znanja. Sudionica/ik može izostati maksimalno 25 sati nastave po godini. Sudionici/ku se određuju posebni dodatni zadaci kao nadoknada za propuštene sate.
Dodatni uslovi za završetak edukacije
- Usmeni prikaz (uz PTT prezentaciju) jedne teorijske teme pred edukacijskom grupom
- Usmeni prikaz (uz PTT prezentaciju) slučaja pred edukacijiskom grupom
- Pismeni prikazi 6 završenih slučajeva
- Završni razgovor o stečenom znanju i vještinama pred komisijom
Evaluacija i certifikacija
Završni ispit
Završni ispit temelji se na završnom razgovoru o stečenom znanju i vještinama pred komisijom.
Na kraju edukacije, polaznici polažu završni ispit koji uključuje pismene i usmene komponente, te prezentaciju slučajeva.
Polaganjem završnog ispita i dobivanjem diplome od strane BHIDAPA Akademije za apsihoterapiju, zvanje: Specijalist sekualnog zdravlja, terapeut i savjetnik, omogućava direktno apliciranje za dobivanje Evropskog ertifikata ovjerenog od strane Hrvatskog društva za seksualnu terapiju ) i Europske seksološke federacije (ESF).
Kontinuirani profesionalni razvoj
Specijalistički program edukacije iz seksualnog zdravlja i terapije/savjetovanja osmišljen je tako da osigura kontinuirani profesionalni razvoj i usklađenost s savremenim standardima u psihoterapiji u skladu sa pravilima EAP-a. Podržava edukantove aspiracije za kontinuiranim usavršavanjem, cjeloživotnim obrazovanjem, međunarodno priznanje i djelovanje.
Kontinuirana edukacija i obrazovanje je ključ ličnog i profesionalnog razvoja u širokom rasponu područja, u cilju jačanja ličnih kompetencija i svladavanja izazova.
U BHIDAPA-EAPTI za kontinuirano obrazovanje, u skladu sa EAP – CPD[2] diplomirani psihoterapeuti, savjetnici ali i drugi stručnjaci koji su željni znanja mogu pronaći visokokvalitetna i inovativna rješenja za kontinuirano obrazovanje i individualni razvoj.
[1] Definicija cjeloživotnog u čenja (EU, 2000): “Sve vrste učenja tokom odrasle dobi s ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija u okviru osobnog ili profesionalnog djelovanja pojedinca. ”
[2] Kontinuirano stručno usavršavanje (CPD) potrebno je za ponovnu registraciju nositelja ECP-a (EIAPTY; EAIP i EAP) od strane akreditovanog instituta u kojem je registrovan nositelj diplome.
Ovim pristupom osigurava se da edukacijski program ” Specijalist seksualnog zdravlja i terapeut ili savjetnik ” ne samo da priprema polaznike za unapređenje vlastitih karijera, već i da doprinosi podizanju profesionalnih standarda unutar psihoterapijske zajednice na globalnoj razini.
- HDST – Hrvatsko društvo za seksualnu terapiju ↩︎
- EFS – Europska seksološka federacija ↩︎
- WAS –Svjetsko udruženje za seksualno zdravlje ↩︎
⚠️ Ovaj kurikulum i svi njegovi dijelovi zaštićeni su autorskim pravom. Zabranjeno je neovlašteno kopiranje, distribucija ili korištenje u bilo koje svrhe bez prethodne pismene dozvole BHIDAPA-e Evropski Akreditovanog Psihoterapijskog Trening Instituta → Akademija za psihoterapiju.
BHIDAPA, 31. januar, 2025. (objavljen)