3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. i 4. godina studija – IDAP
Opis modula:
Ovaj modul se fokusira na razvojnu traumu, uključujući posljedice zlostavljanja i zanemarivanja na mentalno zdravlje djece i adolescenata. Razmatraju se prepoznavanje, procjena i intervencije u radu s djecom koja su bila izložena fizičkom, emocionalnom i seksualnom zlostavljanju te zanemarivanju. Modul uključuje savremene psihoterapijske pristupe, integraciju dijagnostičkih metoda i etičke aspekte rada s traumatiziranom djecom.
Modul obuhvata:
- Definiciju i vrste razvojne traume – uključujući (online) zlostavljanje (fizičko, emocionalno, seksualno) i zanemarivanje (fizičko i emocionalno), te visokokonfliktni razvod.
- Psihološke posljedice zlostavljanja i zanemarivanja – uticaj na razvoj identiteta, privrženosti, emocionalne regulacije i ponašanja.
- Neurobiološki uticaj traume – kako rana traumatska iskustva oblikuju mozak i nervni sistem djeteta.
- Transgeneracijska i intergeneracijska trauma – kako se iskustva traume prenose kroz porodične obrasce i kako oblikuju percepciju i ponašanje budućih generacija.
- Epigenetski aspekti traume – istraživanje uticaja stresa i traume na gensku ekspresiju i njen prenos na potomstvo.
- Prepoznavanje znakova zlostavljanja i zanemarivanja – klinički simptomi, neverbalni pokazatelji i projektivne metode procjene.
- Dijagnostički alati i procjena traume – upotreba intervjua, upitnika, testova i observacije.
- Psihoterapijski pristupi u radu s traumatiziranom djecom i adolescentima – integracija somatskih, ekspresivnih, kognitivno-bihevioralnih i relacijskih metoda.
- Sigurnost i stabilizacija – strategije regulacije afekta i stvaranja sigurnog terapeutskog okruženja.
- Rad s roditeljima i sistemskom podrškom – saradnja sa socijalnim službama, školama i pravosudnim institucijama.
- Etički i pravni aspekti rada s djecom žrtvama nasilja – prijavljivanje sumnji na zlostavljanje i zaštita najboljeg interesa djeteta.
Ishodi učenja:
Kompetencije
Na kraju modula studenti će biti osposobljeni za:
a) Prepoznavanje znakova zlostavljanja i zanemarivanja kod djece i adolescenata.
b) Razumijevanje uticaja razvojne traume na emocionalni i socijalni razvoj djeteta.
c) Primjenu psihoterapijskih intervencija koje su prilagođene radu s djecom žrtvama traume.
Znanja
Na kraju modula studenti će steći:
a) Dubinsko razumijevanje neurobioloških i psiholoških posljedica trauma u djetinjstvu.
b) Poznavanje osnovnih metoda dijagnostike i procjene traumatskih iskustava kod djece.
c) Svijest o značaju etičkog rada i zaštite prava djece u psihoterapiji.
Vještine
Na kraju modula polaznici će razviti:
a) Sposobnost kliničke procjene traumatskih iskustava kroz različite metode (intervju, observacija, testovi).
b) Vještinu stabilizacije i regulacije afekta u terapijskom radu s traumatiziranom djecom.
c) Kompetenciju za saradnju s roditeljima, institucijama i multidisciplinarnim timovima u zaštiti djeteta.
Procjena znanja i kompetencija:
Modul se ocjenjuje kroz:
– Analizu slučaja sa fokusom na prepoznavanje znakova zlostavljanja i zanemarivanja
– Praktične vježbe stabilizacije i regulacije afekta kod traumatizirane djece-
– Grupnu diskusiju i etičke dileme u radu s djecom žrtvama nasilja
Ukupni sati učenja:
Ukupno sati učenja: 90 sati | Procjena znanja (ispiti i prezentacije): 4 sata |
Kontakt sati: 60 sati | Samostalno učenje: 26 sati |