EQF Level 7
Kurikulum za Integrativnu psihoterapiju djece i adolescenta
Uvod i ciljevi edukacijskog programa
Poslijediplomski edukacijski program “Diploma iz Integrativne psihoterapije djece i adolescenata” (2025-2030) temelji se na standardima Evropske asocijacije za psihoterapiju (EAP), Strasburške deklaracije o psihoterapijskoj djelatnosti, Evropskog kvalifikacijskog okvira (EQF) i Evropskog kreditnog transfer sistema (ECTS). Program je akreditiran od strane EAP-a, EIATSCYP-a i EAIP-a te se provodi kao sveobuhvatna edukacija u trajanju od 4,5 studijske godine.
Program je osmišljen kako bi odgovorio na sve veće zahtjeve i specifične izazove u području psihoterapije djece i adolescenata, uzimajući u obzir njihov razvojni kontekst, porodičnu dinamiku i šire društveno okruženje. Poseban naglasak stavljen je na promociju mentalnog zdravlja i preventivne aktivnosti na sva tri nivoa – primarnom, sekundarnom i tercijarnom, koje su ključne strategije u očuvanju mentalnog zdravlja kao fundamenta cjelokupnog zdravlja.
Program integrira teorijska znanja, praktičnu primjenu i supervizirani rad, omogućavajući polaznicima sticanje specijaliziranih kompetencija potrebnih za rad u psihoterapiji djece i adolescenata. Kroz interdisciplinarni pristup, program pruža vještine prepoznavanje i tretman psiholoških poteškoća, ranu intervenciju i sistemsku podršku, istovremeno osnažujući kapacitete za kreiranje i implementaciju preventivnih programa u zajednici.
Prateći evropske i svjetske obrazovne standarde te smjernice UN ciljeva održivog razvoja, Akcionog plana Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i UNICEF strategija, edukacijski program omogućava sticanje specijaliziranih znanja, praktičnih vještina i kompetencija potrebnih za uspješan, etički utemeljen i interdisciplinarni rad. Poseban naglasak stavljen je na cjeloživotni profesionalni i lični razvoj, uz integraciju teorijskih modela, kliničke prakse i supervizije.
Glavni cilj programa je osposobiti stručnjake za profesionalni i etički rad u području dječije i adolescentne psihoterapije, uz poseban naglasak na integraciju teorijskih znanja i praktičnih vještina. Program je usklađen s potrebama savremenog društva i omogućava polaznicima sticanje kompetencija za suočavanje s kompleksnim izazovima u području mentalnog zdravlja djece i mladih.
Edukacijski program osposobljava polaznike za sticanje profesionalnih i akademskih iskustava, s posebnim fokusom na kliničke vještine, profesionalne kompetencije, lični rast i razvoj, superviziju te multidisciplinarnu i intersektoralnu saradnju. Program zadovoljava kriterije dobre kliničke prakse, osiguravajući visok standard edukacije i istraživanja u skladu s evropskim i međunarodnim kriterijima.
Trajanje i struktura Programa
Edukacijski plan i program je usklađen sa EQF dokumentom Europske asocijacije za psihoterapiju (EAP) za EAPTI (Europske akreditirane psihoterapijske institute za obuku) i referentnim okvirom “Mapiranje trening sati ECP-a u ECTS”, osiguravajući najviše standarde edukacije i profesionalne prakse u skladu s evropskim normama (EQF).
Program traje četiri i po godine, obuhvata ukupno 3600 sati učenja i donosi 120 ECTS/ECVET bodova. Plan i program je pažljivo osmišljen kako bi omogućili sveobuhvatan razvoj teorijskih znanja, praktičnih vještina, ličnog rasta i istraživačkih kapaciteta, neophodnih za rad u području dječije i adolescentne psihoterapije. (1 ECVET/ECTS = 30 SATI)
Programski sadržaj / Moduli
Integrativna psihoterapija i psihoterapijski pristupi djeci i adolescentima 1
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. i 2. godina studija
Procesna dijagnostika i intervencije: fenomeni u psihoterapijskom setingu
8 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. 4. i 5. godina studija
Zdravlje i psihopatologija djece i adolescenata 1. i 2.
4 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3., 4. i 5. godina studija
Klinička dijagnostika i psihoterapijska procjena djece i adolescenata
4 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. 4. i 5. godina studija
Psihoterapijski odnos, radna alijansa i rad na poremećajima alijansa
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. i 4. godina studija
Razvojna trauma, prenos traume, zlostavljanje i zanemarivanje: prepoznavanje i terapijski pristupi
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. i 3. godina studija
Etika i osnovne kompetencije u radu s djecom i adolescentima
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2 i 3. godina studija
Projektivne tehnike u radu sa djecom; Terapija kroz igru
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. i 4. godina studija
Integrativna psihoterapija i psihoterapijski pristupi djeci i adolescentima 2
4 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. , 4. i 5. godina studija
Terapijski plan i intervencije za specifične osobne ili kontekstualne poteškoće kod djece i adolescenata
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. 4. godina studija
Assessment/Procjene i odbrana seminarskih radova
9 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. 2. 3. 4. i 5. godina studija
Supervizija kliničke/psihoterapijske prakse
13 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. 4. i 5. godina studija
Istraživački rad i akademske aktivnosti
5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 5. godina studija
Literatura
Ukupan pregled edukacijskog programa: 3600 sati – ECVET/ECTS 120
Ishodi učenja u kognitivnom području
Edukacijski program osposobljava polaznike za sticanje profesionalnih i akademskih kompetencija kroz integraciju teorijskih znanja i praktičnih vještina. Fokus programa je na razvijanju sljedećih ključnih područja:
- Kliničke vještine – Razvijanje sposobnosti za procjenu, planiranje i vođenje terapijskog procesa s djecom, adolescentima i njihovim porodicama u skladu sa Konvencijom o pravima djeteta Pročitaj više… i u skladu o pravilima postupanja zaštite djece. Pročitaj više…
- Profesionalne kompetencije – Izgradnja stručnih znanja i vještina prema najvišim standardima psihoterapijske prakse. Pročitaj više…
- Osobni/lični rast i razvoj – Unapređenje ličnih kapaciteta i emocionalne zrelosti potrebne za rad u osjetljivom području dječije i adolescentne psihoterapije.
- Supervizija – Sticanje iskustva kroz superviziju kliničke prakse i evaluaciju od strane iskusnih supervizora.
- Multidisciplinarna i intersektoralna saradnja – Osnaživanje kapaciteta za rad u interdisciplinarnim timovima kako bi se pružila sveobuhvatna podrška djeci, mladima i njihovim porodicama.
- Primjena integrativnih tehnika – Razvijanje sposobnosti za primjenu psihoterapijskih tehnika prilagođenih individualnim potrebama djece i adolescenata i u skladu sa razvojnim fazama.
- Teorijsko-praktična integracija – Povezivanje savremenih teorijskih i neuroznanstvenih modela s praktičnim radom kroz superviziju, seminare, treninge i analize slučajeva.
- Etičnost i profesionalnost – Razumijevanje i primjena etičkih principa u psihoterapijskom radu s djecom, adolescentima i njihovim porodicama, kao i širim okruženjem.
Program zadovoljava kriterije dobre kliničke prakse, osiguravajući visok standard edukacije i istraživanja u skladu s evropskim i međunarodnim normama i temeljnim kompetencijama.
Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina
Polaznici će biti osposobljeni za:
- Profesionalnu komunikaciju s drugim stručnjacima i specijalistima koji rade s djecom i adolescentima, uz jasno razumijevanje interdisciplinarne saradnje.
- Korištenje i razumijevanje teorijskih koncepata iz različitih psihoterapijskih pristupa koji podržavaju rad s djecom i adolescentima.
- Profesionalnu i etičku komunikaciju s djecom, adolescentima i njihovim roditeljima tokom psihoterapijskog procesa.
- Vođenje potrebne dokumentacije o klijentima na etički i profesionalan način.
- Pisanje i prezentiranje vlastitog rada drugim kolegama i stručnjacima na profesionalan način.
Ishodi učenja za vještine samoučenja/samoobrazovanja
Polaznici će biti osposobljeni za:
- Istraživanje relevantne literature i kontinuirano usavršavanje u oblastima razvojne psihologije, psihopatologije djece i adolescenata, dijagnostike, terapijskih planova i intervencija.
- Izradu sveobuhvatnog pregleda literature u području dječje i adolescentne psihoterapije.
- Kritičku evaluaciju dostupne literature, prepoznavanje pouzdanosti izvora i razlikovanje kvaliteta dostupnih informacija u polju psihoterapije kroz aktivnu analizu literature u području dječje i adolescentne psihoterapije.
- Razlikovanje kvalitete i pouzdanosti dostupne literature u polju dječje i adolescentne psihoterapije, uz primjenu relacijskog razumijevanja (relevantnost informacija s obzirom na fenomen) i kritičkog mišljenja prilikom odabira izvora.
Andragoški pristup i metode učenja
Program se realizira primjenom andragoških radnih načela (dobrovoljnost, primjerenost, ekonomičnost, postupnost…) te tradicionalnih i netradicionalnih metoda učenja i učenja, temeljenih na principu aktivnog učešća polaznika kroz iskustveno učenje, refleksivno i transformacijsko učenje. Kurikulum je strukturirano realiziran kroz sljedeće metode:
- Predavanja
- Prezentacije
- Diskusije
- Radionice
- Rad u malim grupama (uključujući osobnu terapiju u ulozi studenta-klijenta)
- Uloge i simulacije (role-plays)
- Praktične demonstracije uživo
- Seminari
Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, kreativnosti, sposobnosti analize i sinteze, te aktivnog sudjelovanja u edukacijskom procesu.
U skladu s problemskim pristupom u realiziranju andragoškog kurikuluma, realiziranje pojedinih modula podliježe mogućoj promjeni redoslijeda u skladu s potrebama sudionika (raspoloživost predavača, obaveze polaznika, mogućnosti realiziranja nastave u prostorima izvan Akademije i sl.).
Procjena znanja i kompetencija
Edukacijski program omogućava svakom polazniku da kroz različite metode evaluacije pokaže stečeno znanje i praktične vještine, uvažavajući individualne stilove učenja i područja za daljnji razvoj.
Metode procjene uključuju:
- Seminarski radovi, eseji, pisani zadaci
- Prezentacije
- Kliničke evaluacije
- Assessment (lični, grupe, individualnih terapeuta, supervizora, mentora)
- Praktični rad (praktikum)
- Evidencija aktivnosti
- Refleksivni dnevnik
- Pismeni i usmeni ispit
Završni ispit temelji se na studiji slučaja i praktičnoj demonstraciji uživo, pri čemu polaznici prezentiraju i brane stečene kompetencije.
Svaki modul u programu uključuje najmanje dvije tačke evaluacije, kombinirajući teorijske i praktične aspekte kroz različite procjene znanja i vještina.
Načini ocjenjivanja
Ocjenjivanje studentskih radova unutar edukacijskog programa obuhvata pisane radove (seminarski rad, esej), usmeno izlaganje (prezentacija) i završni ispit (studija slučaja, praktični rad, teorijski osvrt i odbrana rada).
Ciljna grupa
Program je namijenjen stručnjacima koji žele postati integrativni dječiji i adolescentni psihoterapeuti te razviti kompetencije za rad s djecom, adolescentima, porodicama, parovima i grupama u okviru psihoterapijske prakse.
Trajanje i način izvođenja
- Trajanje: 4 godine i 6 mjeseci (part-time studij)
- Način izvođenja: Kontaktna nastava (face-to-face) ili online nastava (po potrebi)
- Ukupan broj sati učenja: 3600 sati
Ukupni sati učenja i raspodjela aktivnosti
Edukacijski program obuhvata ukupno 3600 sati učenja, raspoređenih na sljedeće kategorije:
- Kontakt sati (teorija, metodologija i istraživanje) → 1124 sati
- Klinička praksa → 400 sati
- Supervizirana praksa i klinički rad → 220 sati
- Assesment – Procjena znanja i kompetencija (ispiti, pisani zadaci, studije slučaja, praktična evaluacija)→ 486 sati
- Lični rast i razvoj → 260 sati
- Samostalno učenje (proučavanje literature, priprema za ispite, refleksija, istraživanje) → 1110 sati
🔹 Ukupan broj sati 3600 → 120 ECTS
Program je usklađen s evropskim i međunarodnim standardima psihoterapijske edukacije te osigurava visok nivo profesionalnih i kliničkih kompetencija.
⚠️ Ovaj kurikulum i svi njegovi dijelovi zaštićeni su autorskim pravom. Zabranjeno je neovlašteno kopiranje, distribucija ili korištenje u bilo koje svrhe bez prethodne pismene dozvole BHIDAPA-e Evropski Akreditovanog Psihoterapijskog Trening Instituta, osnivača Akademije za psihoterapiju.
BHIDAPA, 30. januar, 2025. (objavljen)