Specijalistička edukacija iz seksualnog zdravlja i terapije / savjetovanja

Kurikulum za specijalističku edukaciju iz seksualnog zdravlja, terapije i savjetovanja

Uvod i ciljevi edukacijskog programa

Specijalistička edukacija iz seksualnog zdravlja, terapije i savjetovanja predstavlja sveobuhvatan edukacijski program koji omogućava stručnjacima sticanje specijaliziranih znanja, terapijskih vještina i etičkih kompetencija potrebnih za rad s pojedincima, parovima i grupama u oblasti seksualnog zdravlja.

Edukacijski program osmišljen u skladu s najvišim evropskim i svetskim standardima u oblasti seksualnog zdravlja, terapijske prakse i savjetodavnog rada (HDST1, EFS2 i WAS3 ), te je usklađen s Evropskim kvalifikacijskim okvirom (EQF, Level 7), Evropskim kreditnim sistemom za strukovno obrazovanje i osposobljavanje (ECVET/ECTS), te preporukama vodećih međunarodnih organizacija u oblasti seksualne terapije, zdravlja i ljudskih prava.

Edukacija integriše biološke, psihološke, društvene i kulturne faktore koji oblikuju seksualnost i seksualno zdravlje, a posebna pažnja posvećena je:
– Razvoju integrativnog i multidisciplinarnog pristupa
– Etici i pravnim aspektima u radu s klijentima
– Savremenim terapijskim tehnikama i istraživačkim metodama
– Prevenciji i edukaciji o seksualnom zdravlju

Edukacijski program koncipiran je tako da obuhvata teorijsku podlogu, praktične vježbe, klinički rad pod supervizijom i istraživačke aktivnosti. Program se temelji na savremenim znanstvenim spoznajama, a posebna pažnja posvećena je etičkim i pravnim aspektima rada u oblasti seksualnog zdravlja.

Glavni cilj programa

Osposobiti stručnjake za profesionalni i etički rad u oblasti seksualne terapije i savjetovanja, omogućavajući im da efikasno odgovore na složene izazove vezane za:
– seksualno zdravlje,
– rodni identitet i seksualnu orijentaciju
– seksualne disfunkcije,
– partnerske odnose i dinamiku seksualnosti,
– seksualne traume i posljedice nasilja i zlostavljanja djece i odraslih
– Pravni i sociokulturni aspekt seksualnog zdravlja
– te etička pitanja.

Program priprema polaznike za rad u kliničkim, edukativnim i istraživačkim kontekstima, uz naglasak na cjeloživotno učenje i profesionalni razvoj.

Trajanje i struktura edukacijskog programa

Edukacijski program “Seksualno zdravlje, terapija i savjetovanje” traje dvije godine (4 semestra), obuhvatajući ukupno 1800 sati učenja, što odgovara 60 ECVET/ECTS bodova.

Raspored sati:

  • Kontakt sati (teorijska nastava, metodologija i istraživanje) → 800 sati
  • Klinička praksa → 100 sati
  • Supervizirana praksa i klinički rad: → 100 sati
  • Procjena znanja i kompetencija (ispiti, umeni i pismeni prikaz, studije slučaja, praktična evaluacija) → 200 sati
  • Lični rasti i razvoj → 100 sati
  • Samostalno učenje (proučavanje literature, istraživanje, priprema zadataka) → 500 sati

🔹 Ukupan broj sati: 1800 → 60 ECVET/ECTS
(1 ECVET/ECTS = 30 SATI)

Program je fleksibilan i prilagođen potrebama polaznika, uz mogućnost prilagođavanja modula u skladu s raspoloživošću predavača, obavezama polaznika i organizacijskim resursima.

Programski sadržaj / Moduli

Uvod u seksualno zdravlje: seksologija, seksualna medicina, klinička seksologija i seksualna terapija

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija
Pročitaj više

Dinamika i procesi u partnerskim odnosima

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Seksualna anatomija i fiziologija, biološke osnove seksualnosti i psihologija ljubavi

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Spol, rod, seksualna orjentacija i seksualna ponašanja

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Razvoj rodnog identiteta, seksualne orjentacije i prirode dječije seksualnosti

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Uzimanje seksualne anamneze i prvi intervju

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Seksualnost od adolescencije do starije životne dobi

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Normalna seksualna želja i nedostatak želje

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Savjetovanje u području seksualnosti – intervencije 

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Epidemiologija seksualnog zdravlja i uzroci seksualnih poremećaja

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. godina studija

Pročitaj više

Seksualni poremećaji kod muškaraca

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Poremećaji seksualne funkcije žena

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Rodna disforija

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Parafilija i aseksualnost

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Integrativne terapijske intervencije kod seksualnih poremećaja i mindfulness pristup

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Farmakoterapija i somatska terapija u kliničkoj seksologiji i Forenzička seksologija

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Partnerska seksualna terapija

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Individualna seksualna terapija i komorbiditet

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Seksualno nasilje i zlostavljanje djece i odraslih i Etička pitanja

3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Istraživanje u kliničkoj seksologiji

2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Završni ispit – integracija teorijskih i kliničkih kompetencija

5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. godina studija

Pročitaj više

Ishodi učenja u kognitivnom području

Po završetku edukacijskog programa, terapeuti i savjetnici će biti osposobljeni za:

a) Identifikaciju i razumijevanje širokog spektra seksualnih zdravstvenih pitanja – psihoseksualni razvoj, seksualne disfunkcije, seksualne varijacije i uticaj društvenih faktora.
b) Analizu i razumijevanje seksualnog ponašanja i stavova – kritičko procjenjivanje seksualnih ponašanja i uzroka seksualnih poteškoća.
c) Primjenu etičkih principa u praksi – profesionalna etika i prepoznavanje etičkih dilema.

Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina

Po završetku edukacije, terapeuti će razviti:

a) Razvoj terapijske alijanse i emocionalne svijesti – unapređenje komunikacijskih i interpersonalnih vještina.
b) Prepoznavanje i upravljanje kontratransfernim reakcijama – prilagođavanje jezika i terapeutskog stava klijentima.
c) Savjetodavne i terapijske vještine – izgradnja povjerenja i vođenje terapijskih procesa.

Ishodi učenja za vještine samoučenja/samoobrazovanja

Program osigurava polaznicima sposobnost za kontinuirano profesionalno usavršavanje kroz:

a) Primjenu tehnika i vještina seksualne terapije i savjetovanja – specijalizirane intervencije i metode.
b) Dizajniranje i provođenje edukacijskih programa – unapređenje seksualnog zdravlja i prevencija zlostavljanja.
c) Samostalno istraživanje i evaluaciju novih saznanja – kritička analiza literature i naučnih izvora.

Andragoški pristup i metode učenja

Program se realizira primjenom andragoških radnih načela (dobrovoljnost, primjerenost, ekonomičnost, postupnost…) te tradicionalnih i netradicionalnih metoda učenja i učenja, temeljenih na principu aktivnog učešća polaznika kroz iskustveno učenjerefleksivno i transformacijsko učenje. Kurikulum je strukturirano realiziran kroz sljedeće metode:

  • Predavanja i prezentacije
  • Diskusije i interaktivne radionice
  • Rad u malim grupama i studije slučaja
  • Uloge i simulacije (role-plays)
  • Praktične demonstracije uživo
  • Procjenu i samoprocjenu
  • Seminari i reflektivne analize

Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, kreativnosti, sposobnosti analize i sinteze, te aktivnog sudjelovanja u edukacijskom procesu.

U skladu s problemskim pristupom u realiziranju andragoškog kurikuluma, realiziranje pojedinih modula podliježe mogućoj promjeni redoslijeda u skladu s potrebama sudionika (raspoloživost predavača, obaveze polaznika, mogućnosti realiziranja nastave u prostorima izvan Akademije i sl.).

Procjena znanja i kompetencija

Edukacijski program omogućava svakom polazniku da kroz različite metode evaluacije pokaže stečeno znanje i praktične vještine, uvažavajući individualne stilove učenja i područja za daljnji razvoj.

Metode procjene uključuju:

  • Seminarske radovi, eseje, pisane zadatke
  • Prezentacije i kliničke evaluacije
  • Praktične vježbe i superviziju (praktikum)
  • Pismene i usmene ispite
  • Završni ispit – prikaz slučaja

Svaki modul u programu uključuje najmanje dvije tačke evaluacije, kombinirajući teorijske i praktične aspekte kroz različite procjene znanja i vještina.

Edukacija se, u pravilu, obavlja jednom mjesečno, produženi vikend (20 sati), sa ljetnom i zimskom pauzom.

Polaznici/e na kraju prve godine edukacije, odnosno na kraju drugog semestra pišu pismeni test znanja koji je uslov za nastavak edukacije.

Obaveze polaznika u edukaciji

Polaznici su dužni redovito prisustvovati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave, te ispunjavati sve zadatke i provjere znanja. Sudionica/ik može izostati maksimalno 25 sati nastave po godini. Sudionici/ku se određuju posebni dodatni zadaci kao nadoknada za propuštene sate.

Dodatni uslovi za završetak edukacije

  1. Usmeni prikaz (uz PTT prezentaciju) jedne teorijske teme pred edukacijskom grupom
  2. Usmeni prikaz (uz PTT prezentaciju) slučaja pred edukacijiskom grupom
  3. Pismeni prikazi 6 završenih slučajeva
  4. Završni razgovor o stečenom znanju i vještinama pred komisijom

Evaluacija i certifikacija

Završni ispit

Završni ispit temelji se na završnom razgovoru o stečenom znanju i vještinama pred komisijom.

Na kraju edukacije, polaznici polažu završni ispit koji uključuje pismene i usmene komponente, te prezentaciju slučajeva.

Polaganjem završnog ispita i dobivanjem diplome od strane BHIDAPA Akademije za apsihoterapiju, zvanje: Specijalist sekualnog zdravlja, terapeut i savjetnik, omogućava direktno apliciranje za dobivanje Evropskog ertifikata ovjerenog od strane Hrvatskog društva za seksualnu terapiju ) i Europske seksološke federacije (ESF).

Kontinuirani profesionalni razvoj

Specijalistički program edukacije  iz seksualnog zdravlja i terapije/savjetovanja osmišljen je tako da osigura kontinuirani profesionalni razvoj i usklađenost s savremenim standardima u psihoterapiji u skladu sa pravilima EAP-a. Podržava edukantove aspiracije za kontinuiranim usavršavanjem, cjeloživotnim obrazovanjem, međunarodno priznanje i djelovanje.

Kontinuirana edukacija i obrazovanje je ključ ličnog i profesionalnog razvoja u širokom rasponu područja, u cilju  jačanja ličnih kompetencija i svladavanja izazova.

U BHIDAPA-EAPTI za kontinuirano obrazovanje, u skladu sa EAP – CPD[2] diplomirani psihoterapeuti, savjetnici ali i drugi stručnjaci koji su željni znanja mogu pronaći visokokvalitetna i inovativna rješenja za kontinuirano obrazovanje i individualni razvoj.

[1] Definicija cjeloživotnog u čenja (EU, 2000): “Sve vrste učenja tokom odrasle dobi s ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija u okviru osobnog ili profesionalnog djelovanja pojedinca. ”

[2] Kontinuirano stručno usavršavanje (CPD) potrebno je za ponovnu registraciju nositelja ECP-a (EIAPTY; EAIP i EAP) od strane akreditovanog instituta u kojem je registrovan nositelj diplome.

Ovim pristupom osigurava se da edukacijski program ” Specijalist seksualnog zdravlja i terapeut ili savjetnik ” ne samo da priprema polaznike za unapređenje vlastitih karijera, već i da doprinosi podizanju profesionalnih standarda unutar psihoterapijske zajednice na globalnoj razini.

  1. HDST – Hrvatsko društvo za seksualnu terapiju ↩︎
  2. EFS – Europska seksološka federacija ↩︎
  3. WAS –Svjetsko udruženje za seksualno zdravlje ↩︎