EQF Level 7
Kurikulum za Integrativnu psihoterapiju
Uvod i ciljevi edukacijskog programa
Poslijediplomski edukacijski program “Diploma iz Integrativne psihoterapije” temelji se na standardima Evropske asocijacije za psihoterapiju (EAP) i Evropske asocijacije za integrativnu psihoterapiju (EAIP), te Evropskog kvalifikacijskog okvira (EQF) i Evropskog kreditnog transfer sistema (ECTS). Program je akreditiran od strane EAP-a i EAIP-a i provodi se kao sveobuhvatna edukacija u trajanju od 4,5 studijske godine, s ukupno 3600 sati učenja i 120 ECTS/ECVET bodova.
Program je osmišljen kako bi odgovorio na sve veće zahtjeve i specifične izazove u psihoterapiji odraslih, uzimajući u obzir razvojni kontekst, porodičnu dinamiku i šire društveno okruženje. Poseban naglasak stavljen je na promociju mentalnog zdravlja i preventivne aktivnosti na primarnom, sekundarnom i tercijarnom nivou, kao ključnim strategijama očuvanja mentalnog zdravlja.
Integrativna psihoterapija pristupa klijentu holistički, objedinjujući teorijske osnove i praktične metode različitih pravaca, uključujući psihoanalitičke, geštalt, sistemske, kognitivno-bihevioralne, transakcione i neuroznanstvene pristupe. Kroz integraciju ovih teorijskih modela, kliničke prakse i supervizije, program omogućava polaznicima sticanje specijaliziranih kompetencija za profesionalni rad u području psihoterapije.
Program se zasniva na evropskim i svjetskim obrazovnim standardima te smjernicama UN ciljeva održivog razvoja, Akcionog plana Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i strategija UNICEF-a. Naglašava se cjeloživotni profesionalni i lični razvoj, uz visok nivo etičnosti i multidisciplinarnog pristupa.
Glavni cilj programa je osposobiti stručnjake za profesionalni i etički rad u području integrativne psihoterapije, sa sposobnošću kritičkog mišljenja, refleksije i prilagođavanja individualnim potrebama klijenata. Program omogućava polaznicima sticanje kompetencija za rad u različitim kliničkim i preventivnim kontekstima, u skladu sa najvišim standardima evropske psihoterapijske edukacije.
Trajanje i struktura edukacijskog programa
Edukacijski plan i program je usklađen sa EQF dokumentom Europske asocijacije za psihoterapiju (EAP) za EAPTI (Europske akreditirane psihoterapijske institute za obuku) i referentnim okvirom “Mapiranje trening sati ECP-a u ECTS”, osiguravajući najviše standarde edukacije i profesionalne prakse u skladu s evropskim normama (EQF).
Edukacijski program traje 4,5 godine, sa ukupno 3600 sati učenja, podijeljenih u:
- Kontakt sate (teorija, metodologija i istraživanje) → 1124 sati
- Kliničku praksu → 400 sati
- Superviziranu praksu i klinički rad → 220 sati
- Assesment – Procjenu znanja i kompetencija (ispiti, pisani zadaci, studije slučaja, praktična evaluacija)→ 486 sati
- Lični rast i razvoj → 260 sati
- Samostalno učenje (proučavanje literature, priprema za ispite, refleksija, istraživanje) → 1110 sati
🔹 Ukupan broj sati 3600 → 120 ECTS
Program je usklađen s evropskim i međunarodnim standardima psihoterapijske edukacije te osigurava visok nivo profesionalnih i kliničkih kompetencija. Programski sadržaj prati prirodan tok uvajanja znanja i vještina: od teorijskih osnova, preko kliničkih vještina, do supervizije i istraživanja.
Programski sadržaj / Moduli
Integrativna psihoterapija i psihoterapijski pristupi
6 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. 2. 3. 4. i 5. godina studija
Teorija promjene u integrativnoj psihoterapiji
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. godina studija
Psihoterapijski odnos i rad na poremećajima alijansa
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. i 4. godina studija
Razvojna trauma, transgeneracijska trauma i terapijski pristupi
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. i 3. godina studija
Procesna dijagnostika i intervencije: fenomeni u psihoterapijskom setingu
8 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. 4. i 5. godina studija
Klinička dijagnostika i psihoterapijska procjena
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2. 3. 4. i 5. godina studija
Zdravlje i psihopatologija 1. i 2.
4 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3., 4. i 5. godina studija
Etika i osnovne kompetencije u integrativnoj psihoterapiji
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 2 i 3. godina studija
Tjelesno orijentirane tehnike i projektivne tehnike u integrativnoj psihoterapiji
2 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. i 4. godina studija
Terapijski plan i intervencije za specifične osobne ili kontekstualne poteškoće
3 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. 4. godina studija
Assessment/Procjene i odbrana seminarskih radova
9 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 1. 2. 3. 4. i 5. godina studija
Supervizija kliničke/psihoterapijske prakse
13 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 3. 4. i 5. godina studija
Istraživački rad i akademske aktivnosti
5 ECVET/ECTS / EQF razina 7 / 5. godina studija
Literatura
Ukupan pregled edukacijskog programa: 3600 sati – ECVET/ECTS 120
Ishodi učenja u kognitivnom području
Edukacijski program iz Integrativne psihoterapije osposobljava polaznike za sticanje naprednih profesionalnih i akademskih kompetencija kroz integraciju teorijskih znanja, kliničkih vještina i refleksivne prakse. Edukacijski plan i program je dizajniran u skladu s Evropskim standardima za psihoterapijsku edukaciju (EAP, EAIP), te obuhvata razvoj kompetencija potrebnih za etički i interdisciplinarni rad u psihoterapiji.
Fokus edukacijskog programa je na razvijanju sljedećih ključnih oblasti:
- Kliničke vještine – Polaznici će razviti sposobnost za procjenu, planiranje i vođenje terapijskog procesa koristeći integrativni pristup, uz razumijevanje složenih kliničkih prezentacija i psiholoških stanja. Razvijat će kapacitet za terapijsku formulaciju i usvajati metode kontinuiranog praćenja i evaluacije terapijskog ishoda.
- Profesionalne kompetencije – Program omogućava polaznicima sticanje stručnih znanja i vještina prema najvišim standardima psihoterapijske prakse. Fokus je na integraciji različitih terapijskih metoda, razvoju individualnog stila rada i primjeni psihoterapijskih modela u kliničkoj i preventivnoj praksi.
- Osobni/lični rast i razvoj – Polaznici će unaprijediti refleksivne kapacitete, emocionalnu pismenost i terapeutsku prisutnost, razvijajući autentični profesionalni identitet. Razumijevanje vlastitih emocionalnih reakcija i nesvjesnih procesa doprinosi efikasnijem terapeutskom radu i kvalitetnijem uspostavljanju odnosa s klijentima.
- Supervizija i refleksivna praksa – Program uključuje supervizirani rad s klijentima kroz stručno vođenje i evaluaciju napretka. Polaznici će razvijati sposobnost samorefleksije i kritičkog razmišljanja, učiti kako davati i primati konstruktivnu povratnu informaciju te razumjeti etičke i profesionalne standarde u supervizijskom procesu.
- Multidisciplinarna i intersektorska saradnja – Osposobljenost za rad u interdisciplinarnim timovima omogućava polaznicima efektivnu saradnju sa stručnjacima iz različitih oblasti, uključujući psihologe, psihijatre, socijalne radnike i edukatore. Program razvija kapacitete za sistemsku procjenu i integraciju tretmana kroz timski rad.
- Primjena integrativnih tehnika – Polaznici će steći sposobnost primjene različitih psihoterapijskih tehnika prilagođenih individualnim potrebama klijenata, uključujući tijelo-orijentirane metode, projektivne tehnike, rad sa snovima i neurobiološki utemeljene pristupe. Fokus je na fleksibilnosti u izboru i primjeni terapijskih intervencija.
- Teorijsko-praktična integracija – Program povezuje savremene teorijske i neuroznanstvene modele sa praktičnim radom kroz superviziju, seminare, treninge i analize slučajeva. Polaznici će razvijati kapacitet za sintezu različitih terapijskih modaliteta i implementaciju inovativnih pristupa u psihoterapijskoj praksi.
- Razvoj terapeutskih intervencija – Razumijevanje procesa promjene u psihoterapiji i mehanizama koji podržavaju terapijski rast i razvijanje kapaciteta za individualizaciju terapijskih intervencija u skladu sa specifičnostima klijenta.
- Etičnost i profesionalnost – Polaznici će steći duboko razumijevanje etičkih principa u psihoterapijskom radu, s naglaskom na poštovanje granica, povjerljivost i odgovornost prema klijentima. Program potiče refleksivni etički razvoj i integraciju profesionalnih standarda u svakodnevni terapijski rad.
Program zadovoljava kriterije dobre kliničke prakse, osiguravajući visok standard edukacije i istraživanja u skladu s evropskim i međunarodnim normama i temeljnim kompetencijama.
Ishodi učenja u području komunikacijskih vještina
Polaznici će razviti napredne komunikacijske vještine koje su ključne za efikasan rad u psihoterapijskom kontekstu, uz poseban naglasak na terapijski odnos, profesionalnu etiku i interdisciplinarnu saradnju.
- Razvijanje terapeutskog dijaloga zasnovanog na empatiji i autentičnosti, uz primjenu aktivnog slušanja, reflektiranja i terapeutskih pitanja.
- Sposobnost rada s otporima, prekidima komunikacije i intenzivnim emocionalnim reakcijama, uz svjesnost neverbalne komunikacije i tjelesnih signala u terapijskom procesu.
- Efikasna i profesionalna komunikacija s interdisciplinarnim timovima, uključujući psihijatre, psihologe, edukatore i druge stručnjake u oblasti mentalnog zdravlja.
- Primjena etičkih principa u komunikaciji kroz poštovanje povjerljivosti, transparentnosti i profesionalnih granica, uz vođenje kliničke i administrativne dokumentacije prema standardima zaštite podataka.
- Prilagođavanje komunikacijskih pristupa kontekstu različitih organizacija i sistema podrške, uz uvažavanje kulturnih i kontekstualnih faktora u radu s klijentima i njihovim porodicama.
- Razvijanje akademskih i stručnih vještina kroz pisanje i strukturiranje radova, prezentiranje nalaza te aktivno učestvovanje u naučnim diskusijama i konferencijama.
Ishodi učenja za vještine samoučenja/samoobrazovanja
Polaznici će biti osposobljeni za:
- Pretraživanje, analiza i evaluacija relevantne literature iz oblasti integrativne psihoterapije, razvojne psihologije i terapijskih intervencija.
- Praćenje savremenih naučnih istraživanja i primjena stečenih saznanja u kliničkoj praksi.
- Usvajanje efikasnih strategija samostalnog učenja i profesionalnog razvoja.
- Polaznici će razviti sposobnost prepoznavanja pouzdanih izvora i naučno utemeljenih koncepata, kritički analizirajući literaturu i istraživačke radove relevantne za integrativnu psihoterapiju.
- Kroz komparaciju različitih psihoterapijskih modela, polaznici će razumjeti njihove specifičnosti i integraciju u vlastitu praksu, uz fokus na metodološke temelje integrativne psihoterapije.
- Razvijat će se sposobnost procjene relevantnosti naučnih nalaza i njihove praktične primjene, analizirajući efikasnost psihoterapijskih intervencija i teorijskih modela.
- Polaznici će izrađivati preglede literature, povezivati naučne spoznaje s kliničkom praksom te aktivno doprinositi struci kroz istraživačke projekte i stručne radove.
Andragoški pristup i metode učenja
Program se realizira primjenom andragoških radnih načela (dobrovoljnost, primjerenost, ekonomičnost, postupnost…) te tradicionalnih i netradicionalnih metoda učenja i učenja, temeljenih na principu aktivnog učešća polaznika kroz iskustveno učenje, refleksivno i transformacijsko učenje. Kurikulum je strukturirano realiziran kroz sljedeće metode:
- Predavanja
- Prezentacije
- Diskusije
- Radionice
- Rad u malim grupama (uključujući osobnu terapiju u ulozi studenta-klijenta)
- Uloge i simulacije (role-plays)
- Praktične demonstracije uživo
- Seminari
Poseban naglasak stavlja se na razvoj refleksivnog i kritičkog mišljenja, kreativnosti, sposobnosti analize i sinteze, te aktivnog sudjelovanja u edukacijskom procesu.
U skladu s problemskim pristupom u realiziranju andragoškog kurikuluma, realiziranje pojedinih modula podliježe mogućoj promjeni redoslijeda u skladu s potrebama sudionika (raspoloživost predavača, obaveze polaznika, mogućnosti realiziranja nastave u prostorima izvan Akademije i sl.).
Procjena znanja i kompetencija
Edukacijski program omogućava svakom polazniku da kroz različite metode evaluacije pokaže stečeno znanje i praktične vještine, uvažavajući individualne stilove učenja i područja za daljnji razvoj.
Metode procjene uključuju:
- Seminarski radovi, eseji, pisani zadaci
- Prezentacije
- Kliničke evaluacije
- Assessment (lični, grupe, individualnih terapeuta, supervizora, mentora)
- Praktični rad (praktikum)
- Evidencija aktivnosti
- Refleksivni dnevnik
- Pismeni i usmeni ispit
Završni ispit temelji se na studiji slučaja i praktičnoj demonstraciji uživo, pri čemu polaznici prezentiraju i brane stečene kompetencije.
Svaki modul u programu uključuje najmanje dvije tačke evaluacije, kombinirajući teorijske i praktične aspekte kroz različite procjene znanja i vještina.
Načini ocjenjivanja
Ocjenjivanje studentskih radova unutar edukacijskog programa obuhvata pisane radove (seminarski rad, esej), usmeno izlaganje (prezentacija) i završni ispit (studija slučaja, praktični rad, teorijski osvrt i odbrana rada).
Ciljna grupa
Program je namijenjen stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja i srodnih disciplina koji žele postati integrativni psihoterapeuti, stičući kompetencije za rad s pojedincima, parovima, porodicama i grupama u različitim psihoterapijskim kontekstima.
Trajanje i način izvođenja
- Trajanje: 4 godine i 6 mjeseci (part-time studij)
- Način izvođenja: Kontaktna nastava (face-to-face) ili online nastava (po potrebi)
- Ukupan broj sati učenja: 3600 sati
Program je usklađen s evropskim i međunarodnim standardima psihoterapijske edukacije te osigurava visok nivo profesionalnih i kliničkih kompetencija.
⚠️ Ovaj kurikulum i svi njegovi dijelovi zaštićeni su autorskim pravom. Zabranjeno je neovlašteno kopiranje, distribucija ili korištenje u bilo koje svrhe bez prethodne pismene dozvole BHIDAPA-e Evropski Akreditovanog Psihoterapijskog Trening Instituta, osnivača Akademije za psihoterapiju.
BHIDAPA, 30. januar, 2025. (objavljen)